Iedereen weet dat je je aan de maximumsnelheid moet houden.
Van de mensen die toch te hard rijden in de bebouwde kom, geeft een groot deel aan dat dat ongemerkt gebeurt: je gaat mee in de snelheid van anderen of hebt niet door hoe hard je eigenlijk gaat. De verkeerscampagne ‘Snelheidsweter’ van het ministerie van Infrastructuur en Milieu helpt mensen eraan te denken om wat vaker op de snelheidsmeter te kijken. Door die regelmatig te checken, voorkom je dat je te hard rijdt – zonder dat je daar zelf erg in hebt. Want een Snelheidsweter, kent zijn snelheid beter.
Snelheidsweter. De ‘Snelheidsweter ‘ is de nieuwe editie van de langer lopende campagne die zich richt op snelheid binnen de bebouwde kom. Naast tv- en radiospotjes maken ook posters en de bekende borden langs de snelweg deel uit van de campagne. Vanaf mei wordt de campagne uitgebreid met online activiteiten.
Smoesjes om te hard te rijden. Afgelopen jaren richtte de campagne Snelheid in de bebouwde kom zich op de smoesjes die mensen verzinnen om toch te hard te rijden: ‘ik heb een belangrijke zakelijke afspraak’, of ‘ik heb een date en ben heel zenuwachtig’. In de afgelopen jaren is het aantal Nederlanders dat aangeeft zich binnen de bebouwde kom aan de snelheid te houden gestegen van 79% in 2010 naar 86% in 2013 voor 50 km-wegen. Voor de 30 km-wegen is de toename zelfs 12 procentpunt, van 66% naar 78% over diezelfde periode. Het bereik van de campagne is met 93% dan ook hoog, net als de gemiddelde waardering van een 7,9.