Toch fietshelm in de toekomst?

23
feb
2015
Geplaatst door: Arnold  /   Categorie: Wet & regelgeving

Ieder jaar vallen er meer dan 200 fietsdoden en 10.000 ernstig gewonden op de fiets in Nederland.  Om die reden adviseert het Stichting Wetenschappelijk Onderzoek Verkeersveiligheid (SWOV) om een fietshelm te dragen. Toch wil de minister Schultz van Haegen hier niets van weten, in ieder geval nog niet.

 

fiets_moeder_kinderen

Miljarden

De vele gewonden en doden in het verkeer kost Nederland miljarden euro’s. Er is door het SWOV eerder uitgerekend wat een verkeersdoden kost. Hoe cru ook, het is te berekenen: een verkeersdode kost 2,6 miljoen euro en de jaarlijkse kosten voor verkeersongevallen in Nederland kost zo’n 12,5 miljard euro. En hoewel de doden en gewonden bij automobilisten en voetgangers daalt, dalen deze doden en gewonden onder fietsers niet. Een fietshelm is volgens het SWOV daarom een goede oplossing. Toch willen veel Nederlanders hier niets van weten. “De helm op de fiets verplichten is onzin! Straks moet de fietser een ‘moterpak’”, zo zegt Luc als reactie op een artikel over het verplichten van de fietshelm. Volgens hem moet de automobilist beter rekening houden met fietsers. Ook zeggen velen dat een helm de vrijheid op de fiets zou belemmeren.
Ook minister Schultz van Haegen (Infrastructuur en Milieu) is niet voor verplichting van de fietshelm. Volgens haar zijn andere oplossingen mogelijk.

Toekomst?

Toch hebben we deze situatie eerder meegemaakt. In 1975 werd de motor- en bromfietshelm ingevoerd. Ook deze maatregel zorgde voor vele tegenstanders. Nu weten we niet beter en zijn we blij met de vermindering in verkeersslachtoffers. Zal een fietshelm dan toch de toekomst worden?

Bron: rijschool vandaag.