De veiligste snelwegen van Europa liggen in Nederland. Tenminste als je kijkt naar het aantal dodelijke slachtoffer per gereden kilometers. Onze snelwegen zijn te vergelijken met Denemarken, Groot-Brittannië en Zweden. Er valt in ons land gemiddeld één dode per miljard voertuigkilometers.
Vergelijking
Hoewel in Nederland één dode per miljard kilometer valt, vallen er in Polen en Hongarije zo’n vier doden. In Litouwen zelfs vijf per miljard kilometers.
Hoewel er dus nog behoorlijk wat slachtoffers op de snelwegen vallen is dit aantal wel in tien jaar tijd bijna gehalveerd. Tussen 2004 en 2013 kwamen op de autowegen in de Europese Unie 27.500 personen om het leven, zo blijkt uit het rapport Ranking EU Progress on Improving Motorway safety.
Snelle daling
De sterkste jaarlijkse dalingen van het aantal verkeersdoden waren te zien in Litouwen (19 procent), Slovakije (14) en Spanje (13,2). In Nederland was de daling ook behoorlijk sterk (8,5 procent) en groter dan het Europese gemiddelde.
Ontevreden
Hoewel de daling dus behoorlijk groot is zijn we in Nederland nog niet tevreden. De daling van het aantal verkeersslachtoffers gaat volgens deskundigen niet snel genoeg. Nederland heeft namelijk de doelstelling voor ogen om het aantal gewonde verkeersdeelnemers in 2020 terug te hebben gedrongen naar 10.600 en het aantal doden tot 500 te reduceren. Maar dit staat volgens het SWOV (Stichting Wetenschappelijk Onderzoek Verkeersveiligheid) serieus op de tocht. Volgens de onderzoekers zouden nieuwe voertuigtechnologieën en een uitbreiding van de Europese regelgeving voor de veiligheid van de infrastructuur duizenden ongevallen op autosnelwegen kunnen voorkomen. ”Het aanpakken van zwarte punten op bestaande wegen en regelmatige veiligheidsinspecties zijn van cruciaal belang om de verkeersveiligheid te bevorderen”, aldus de onderzoekers.
Autogordel
Een belangrijk element uit het rapport, is het feit dat er in veel verschillende landen de veiligheidsgordel nog niet gedragen werd. Er bleek dat 60 procent van de dodelijke slachtoffers geen gordel om had. De onderzoekers roepen de EU daarom op om het gepiep in de auto – bij het niet dragen van een gordel – verplicht te maken voor alle stoelen in nieuwe wagens.
Bron: Rijschool vandaag.