Zonder theorie-opleiding kun je slagen voor het autotheorie-examen bijna wel vergeten. Het slagingspercentage is weliswaar niet historisch laag, maar het behalen van het certificaat door de vragen te beantwoorden met gezond verstand lijkt met het nieuwe theorie-examen verleden tijd. Ook het CBR roept op tot het volgen van een cursus.
Normaal
Het CBR baalde zichtbaar van de berichtgeving over het slecht gemaakte theorie-examen. De Telegraaf maakte gulzig gebruik van de open data van CBR en bracht ietwat nietszeggende kwartaalcijfers naar buiten als een historisch dieptepunt: 38 procent slaag nog maar voor het theorie-examen, en dat was vijftien jaar geleden toch nog 55 procent.
Incorrect is het niet. Maar wie verder kijkt, ziet dat het jaargemiddelde van 2015 (42 procent) gelijk was aan dat van een jaar eerder (41,9 procent). Een betere conclusie is dat de sterke daling van een jaar eerder, toen nog meer dan 45 procent slaagde, schijnbaar nu al de norm is. In een statement stelde het CBR letterlijk: ‘een jaargemiddelde van 42% en dat is normaal’.
Eendagscursussen
De vraag is of het normaal is dat zes van de tien kandidaten het examencentrum met een teleurgesteld gezicht verlaat. Niet voor niets stijgt de vraag naar de eendaagse cursus onder tieners. Honderd procent slagingspercentage wordt hier gegarandeerd. Maar daar komt geen enkel van de korte termijn-opleiders in de verste verte bij in de buurt.
Wat wel duidelijk blijkt, is dat er vraag is naar ondersteuning in de vorm van een cursus. Klaarblijkelijk kan de examenkandidaat het niet op eigen houtje, en de route van de minste weerstand is daarbij momenteel die van de eendaagse cursus: goedkoop en binnen een dag je papiertje.
Gedegen
Dat lukt na die cursus van een paar uurtjes vaak alsnog niet. En diegenen die er wel doorheen komen met behulp van ezelsbruggetjes en andere geheugensteuntjes, krijgen vaak een balende rijinstructeur naast zich omdat de kandidaat niets van de verkeersregels begrijpt.
Het CBR neemt veel en goede maatregelen om fraude op het theorie-examen te beperken. De vernieuwing van de vragenbank loopt sneller door dan ooit, niemand krijgt op hetzelfde moment in één examencentrum hetzelfde examen, en er wordt steeds meer getoetst op inzicht. Daarom pleit ook het CBR voor een goede voorbereiding met een goede opleider.
Daarom zijn de cijfers van de Telegraaf wel een scheve weergave van de werkelijkheid, maar wel een goede kans voor gedegen theorie-opleiders om hun cursus richting hun leerlingen extra te promoten. De avond voor het theorie-examen even je boek openslaan, zoals een aantal jaar geleden misschien voldoende was om je certificaat te halen, is niet meer van deze tijd. Dat weten nu ook de leerlingen. Tot verplichte theorielessen zal het niet komen, maar de vraag zal ongetwijfeld toenemen.
Bron: Verkeerspro