U zult voorlopig nog even zelf moeten rijden. Het moment dat een computer die taak volledig van u over kan nemen, laat nog op zich wachten. Het zou zelfs pas in 2065 kunnen zijn. Dit concludeerde onderzoekers van de Stichting Wetenschappelijk Onderzoek Verkeersveiligheid (SWOV) en de brancheorganisatie RAI Vereniging. Zij bestudeerde verschillende onderzoeken voordat zij tot deze conclusie kwamen.
Complexe verkeerssituaties en onvoorspelbaar menselijk gedrag
Een zelfrijdende auto moet om kunnen gaan met complexe verkeerssituaties en met onvoorspelbaar menselijk gedrag. Voordat de systemen hier goed mee overweg kunnen, zijn we dus tientallen jaren verder, zo voorspellen de onderzoekers.
De derde stap
Er zal niet ineens plotsklaps een zelfrijdende auto op de weg te vinden zijn. Zoiets gaat in stappen. Een van de stappen waar we ons nu in bevinden is de derde stap. In deze stap is de auto deels autonoom en deels handmatig te besturen door de bestuurder. De bestuurder kan dus al taken aan de autocomputer overlaten. Dit is een lastige fase omdat de bestuurder door niet op te letten gevaarlijke situaties kan veroorzaken. Ze moeten nog steeds ingrijpen bij noodsituaties maar als zij niet opletten dan zijn ze al snel te laat. Het is in deze stap de bedoeling dat de bestuurder altijd zijn/haar handen aan het stuur houdt maar daar houdt niet iedereen zich aan. Pas in de vierde stap kan de auto volledig autonoom rijden.
2065 omslagpunt
De onderzoekers verwachten dat het omslagpunt (het punt waarop de meerderheid van de auto’s zelfrijdend is) in 2065 plaats gaat vinden. Maar het kan door slechte omstandigheden ook nog later worden. Voorlopig hoeft de rijschoolbranche dus niet te vrezen dat er volgend jaar een rijdende auto geïntroduceerd wordt. Maar dat deze techniek eraan zit te komen en dat het de branche gaat veranderen, ligt wel in de lijn der verwachtingen.
bron: Rijschool vandaag.